TintinOchMilou

Alla inlägg under september 2012

Av Lollast - 20 september 2012 16:09

Hej hej! Det är jag Louvisa här! Astrid hade lånat en bok från biblioteket! Och den handlade om Tintin! I boken så visade de att Hergé tecknade bilder från äkta bilder! Alltså han tog ett vanligt fotografi på en gata sen tecknade han en seriebild som det såg ut på den vanliga bilden! Boken heter "Tintin den kompletta guiden" Det är också avdelningar av varje tintinserie, och det står kort om varje serie! Så här ser boken ut!

 

Nu ska jag säga alla serier som jag har läst!

 

Jag har läst:

 

Den mystiska stjärnan

Kung ottokars spira

Det svarta guldet

Månen tur och retur del 1 och 2

Tintin i kongo

 

Och nu alla serierna jag har:

 

Den mystiska stjärnan

Kung ottokars spira

De sju kristallkulorna del 1

Solens tempel del 2

Det svarta guldet

Månen tur och retur del 1 och 2

Tintin i tibet

Det hemliga vapnet

Enhörningens hemlighet del 1

Rackham den rödes skatt del 2

Koks i lasten

Castafiores juveler

Den svarta ön

Plan 714 till sydney

Krabban med guldklorna

Det sönderslagna örat

Tintin i Amerika

Tintin och Hajsjön

Blå lotus

Tintin i kongo

Tintin hos gerillan

 

Och nu alla jag inte har:

 

Faraos ciggarrer

Tintin i sovjet

Alfakonsten

 

 

Ja det är många jag har men jag hinner inte läsa alla! Det går inte snabbt att läsa alla! Hejdå ....Milou.....

Av Lollast - 17 september 2012 17:11

Hej igen! Ni som har läst lite på vår blogg har kanske sett inlägget "För lite kvinnor"

Det är faktist sant! Det är faktist för lite kvinnor i Tintin! Den enda kvinnan med lite karriär är faktist lilla frun Castafiore! Och här kommer lite blider på henne!...Milou...

 

 

 

Av Lollast - 17 september 2012 15:15

Hej hej! Jag Louvisa tänkte berätta lite om Professor Kalkyl!

Kalkyl:

Man kan säga att Kalkyl är liksom en VÄLDIGT galen professor! Han är även en uppfinnare med STORA drömmar! T.ex att bygga en raket och flyga till rymden, eller kanske skapa ett monster med rödgula frickar! Vem vet vad den gamle gubben har för sig! Nu övergår vi till hans sinnen och egenskaper!

Sinnen!

Vi börjar med sinnen! Hans syn tror vi att han får sämre ju äldre han blir, hans smak tror jag funkar perfekt, hans luktsinne är bra hans kännsel är super (Han bygger ju så mycket med hans flinka fingrar) Men hans hörsel är otroligt dålig. I faktist en bok har han en hör apparat! Nu till hans egenskaper.

Egenskaper!

Hans egenskaper är säkert många men vi tar det som vi vet!

Vi börjar med hans fingrar. Han är väldigt bra med de för i de händerna kan de skapa vad som helst! Han har skapat:

Motoriserade rullskriskor (Koks i lasten)

Väggsäng (Rackham den rödes skatt)

Klädborstiningsmaskin (Rackham den rödes skatt)

Ultraljudsgenerator (Det hemliga vapnet)

Miniubåt (Rackham den rödes skatt)
Färg TV (Castafiores juveler)

Läkemedel till Dupontarnas skäggsjuka (Det svarta guldet och Månen tur och retur del 2)

 Han är alltså väldigt bra i vissa fall men ibland kan det gå fel! Och han hänger mest på ett uppdrag. Det var lite om lilla Kalkyl. ...Milou...

 

 

Av Lollast - 16 september 2012 18:31

Hej! Ja,Tintinserierna bokstavligen ÄGER! Det enda som är lite sorgligt är att det inte alls är så många kvinnor med! Den enda som har en karriär i Tintinserierna är operasångerskan Castafiore. Men hon är inte med i så många serier. Den serie hon mest  är med i är nog   "Castafiores  juveler". Visst,kvinnor kanske inte är med på en massa uppdrag på den tiden men en kvinna kan ju vara utsatt! Men förutom det finns det inet som kan bli bättre! Vi äääääälskar allt som har med Tintin och göra!....Milou....

 

 

Av Lollast - 16 september 2012 08:39

Vi vet alla att det har gjort en film med Tintin i! Filmen är baserad på Enhörningens hemlighet nr. 11 sen är det fortättning med Rackham den rödes skatt! Och jag klicka in på youtube och hitta denna trailern till filmen så här kommer den.

Sen hittade jag filmen också fast i tecknat! Tyvärr så är den på engelska men jag tror det är halva!! Jaja vi får nöja oss med det vi hittar!

Det var allt! ...Milou...

 

 

 

Av Lollast - 15 september 2012 15:21

Hej hej! Jag och Astrid har ett livslöfte. Att en dag när vi blir stora så kommer vi åka till bryssel och titta på Tintin museét tillsammans. Vi vill verkligen titta på konstvärken av Tintin och hans hund Milou! Det vekar vara ett stort muséum som det finns massor av gammla Tintin saker! Och det har jag och Astrid lovat!!!...Milou...

 

 

 

Av Lollast - 15 september 2012 12:31

Hej hej! Vi ska berätta lite om Tintin från A till Ö. Alltså 1 till 23/24. P.S Vi vet inte riktigt hur många Tintinserier det finns! Men vi vet att första boken heter "Den mystiska stjärnan" Av mig och Astrid så har jag läst den! Det börjar ganska lungt med Tintin och Milou! Det handlar om en komet som störtar mot jorden! Och sen färdas Tintin, Milou, Haddock och andra på en båtresa. Det fanns också en annan båt som är påväg åt kometen. Kometen hade hamnat i Ishavet! Sen tävlade Tintin och den andra båten vem som kunde komma först till kometen! En bra serie att börja med!

 

Och slutet "Tinte hos Gerillan". Nu är inte Astrid här men det är hon som har läst den! Den är iallafall bra tror jag. Astrid är inte här så hon kan inte göra en recension till serien! Men det gör vi någon annan gång!

 

Här är Den mystiska stjärnan!

 

Och här kommer Tintin hos Gerillan!

 

Det var allt!...Milou....

Av Lollast - 14 september 2012 15:06

Hej igen! Jag och Astrid vill berätta om våra Favoriterserier och Roller!

Vi börjar med mig Louvisa:

Min favoritroll i Tintin är Milou. Liksom han är som en liten superhjälte som räddar alltid Tintin när han har fått problem!! Och nu är det så att jag och Astrid har inte alla Serierna, så vi väljer mellan de som vi har läst. Min favoritserie just nu är nog "Castafiores juveler"

 

Nu är det Astrids tur:

Min favoritroll i Tintin är Milou. Och min favoritserie är "Rackham den rödes skatt"

 

Det var allt för idag! Hejdå....Milou...

Presentation


Hej vi är två tjejer som är Tintin galningar! Här är vår blogg som handlar om Tintin och Milou.
P.S Vi kommer skriva ...Milou.. i varje inlägg och skrift! ...Milou...

Fråga oss

2 besvarade frågor

Tintin widget

Omröstning

Vilken karaktär gillar du mest?
 Tintin
 Milou
 Haddock
 Dupond
 Dupont
 Kalkyl
 Bianca Castafiore

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2012 >>>

Hergé

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Tintin jaaa

Milou

RSS

Besöksstatistik

Muspekare

S Pink Premium Pointer

Tintin

Bild på Tintin!

 

Milou

Bild på Milou!

 

Haddock

Bild på Haddock!

 

Dupontarna

Bild på dupontarna!

 

Kalkyl

Bild på Kalkyl!